پنجشنبه ١٣٩٦/١/١٠    EN
 
 
     نشست های قرآنی مرکز
 
          
                         
28/5/93اولین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب
مدرس:سرکار خانم ابوحیدری

اولین جلسه با محوریت طرح مباحث اخلاقی سوره حجرات برگزار شد که در این جلسه بر مبنای آیات ابتدایی سوره،پیشی گرفتن از نبی در امور دین امری مذموم و ناپسند محسوب می شود و از این رو براساس فرمان الهی در امر دین می بایست جانب اعتدال رعایت شود . نه چیزی بر دین اضافه شود ونه چیزی از دین کاسته شود.در سوره حجرات نکات و مباحث اخلاقی مطرح شده است که با  یاایها الذین امنوا...مومنان را مورد خطاب قرا می دهد.پس روی سخن سوره با افراد مومن و پرهیزگار است.نکات اخلاقی که در این سوره اشاره شده است:پرهیز از عیب جویی وتمسخر دیگران است که رعایت این امور در محیط کارمندی ادارات امری لازم و مفیدی است و در بهبود روابط کارمندان تاثیر فراوانی دارد همچنین بر پرهیز از غیبت کردن از دیگران و صدازدن افراد با القاب زشت و ناپسند تاکید می کند.
در ادامه خانم ابوحیدری از حاضرین خواستند که موضوعاتی که متمایلند در این سلسله نشست ها مطرح شود به صورت مکتوب ارائه دهند.

 
دومین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب4/6/93

در طرح مباحث تجویدی از اینجا آغاز می کنیم که کلام وحی را باید با لحن عربی فصیح خواند بنابر این در توضیح این لحن  صداها را به دو نوع صدای کشیده و صدای کوتاه تقسیم می کنیم که در هنگام خواندن قرآن صداهای کوتاه فتحه،کسره،ضمه تبدیل به  صداهای کشیده آ،ای ،او می شوند. که میزان کشش این صداها به اندازه ادای سه حرکت است
در ادامه به مناسبت تولد حضرت معصومه سلام الله علیهادر خصوص مقام والا و با کرامت ایشان توضیحاتی ایراد فرمودند و در خصوص ارتباط و علقه ای که ما بین حضرت معصومه با برادر بزرگوارشان حضرت رضا علیه السلام وجود داشت ایشان را وادار به تحمل رنج سفر کرد که همین سفر نیز ایشان را بیمار و نهایتا به فوت این بانوی گرامی منجر گردیدایشان در مدت اقامتشان در قم در مدرسه سبتیه اقامت داشتند که انروزه زیارتگاه محبان ایشان است یکی از آموزه هایی که ایشان برای پیروان و شیعیانشان داشتند مسئله پراهمیت حجاب است.قرآن کریم در آیه 33سوره احزاب در مورد حجاب سخن گفته است و تاکید کرده است که زنان مسلمان یا بهتر است بخاطر حفظ حرمتشان در خانه بنشینند یا اگر از خانه خارج شدند دچار تبرج جاهلیت نشوند تبرج جاهلیتی که قرآن از آن سخن می گوید به معنای انگشت نما نشدن است. چه با چادر،چه با کفش و چه با پوششی که دارید نباید بگونه باشد که جلب توجه سایرین بکند این از نظر اسلام ناپسند و زشت است.همچنین قرآن در آیه 50سوره احزاب به پیامبر می گوید که به زنان و دخترانت بگو حجاب داشته باشند و خود را از نگاه هوسرانان دور نگه دارند..
در ادامه تفسیر سوره حجرات به تفسیر آیه لاترفعوااصواتکم فوق الصوت النبی...پرداختند که مراد از آیه رعایت ادب در مقابل بزرگان مورد تاکید قرار گرفته است و سوال این است که اکنون که نبی در میان مردم نیست مصداق این آیه چه کسانی می باشند که خانم ابوحیدری پاسخ دادند که مصداق آیه می تواند احترام به ائمه در حرم ایشان باشند و همچنین احترام به ولایت فقیه که در زمان غیبت امام زمان رهبری جامعه را به عهده دارند میتواند مصداق این آیه شریفه باشد



سومین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب11/6/93

در ابتدای جلسه خلاصه از ایاتی که تا کنون مطرح شده بود ارائه شد که در آیه اول خداوند از افراط در عمل و پیشی گرفتن از خدا و رسولش و بدعت گذاری در دین مومنان را بر حذر داشته است.و در آیه دوم بر حفظ حرمت ها و رعایت ادب سخن به میان آورده است که عدم رعایت آن سبب حبط اعمال و تبدیل شدن اعمال به خاکستر می شود. در این آیه به بالانبردن صدا بالاتر از نبی و رعایت ادب و احترام ایشان و بعد از ایشان بزرگان دین تاکید شده است.
در آیه سوم سوره مبارکه حجرات صحبت از امتحانات الهی است که خداوند قلب های مومنان را خالص می گرداند و امتحانات الهی نعمت هستند زیرا خداوند از طریق ای امتحان ها میزان خلوص انسانها را اندازه گیری می کند در واقع این امتحانات آینه هایی هستند که درون ما و خلوص نیات ما را به ما نشان می دهند.و پاداش های الهی در برابر این آزمایشات و نعمت ها همواره در قرآن با عظیم و کریم  وسایر صفات مشبهه که دلالت بر تداوم و استمرار دارد.

برای ادب سخن گفتن در قرآن دستوراتی داده شده است که عبارتند از:

1-سخن باید واقعی و حقیقی باشد. حضرت علی (ع)می فرمایند:هر کس مسلمان باشد، هرگز دروغ نمی گوید.آیه22سوره نحل نیز براین امر تاکید دارد.
سخن باید نیکو و طیب باشد.(حج/22)
-سخن باید رسا و شفاف باشد(نساء/63)
-گفتار باید نرم باشد(طه/44)
-گفتار باید بزرگوارانه باشد(اسراء23)
-سخن باید به گونه ای باشد که پذیرش و عمل به آن آسان باشد(اسراء/28)
-در گفتار لغو نباید باشد.(حج/30)
-گفتار باید همراه با عمل باشد(صف/2)
اگر اینگونه بود کلام شما،به شما ارج می نهند و کلامتان از ارزش برخوردار است.

در ادامه در راستای تبیین احکام کارمندی، سرکار خانم ابوحیدری بر عدم استفاده شخصی از اموال و ملزومات اداری از جمله خودکار، کاغذ، تلفن اداره  و حتی پرهیز از شارژکردن تلفن همراه با برق مصرفی اداره تاکید داشتند.

 

چهارمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

18/6/93

در ادامه صحبت های خانم ابوحیدری پیرامون رعایت ادب و احترام در مقابل بزرگان و خاص نبی اکرم که منظور نظر این آیه کریمه است؛ حفظ احترام نبی را تا حدی تاکید می کند که تاکید می کند بر اینکه حضرت رسول را حتی از پشت دیوار یا در نیز صدا نکنید.و در ادامه می فرماید که بی خردان اکثرهم لا یعقلون  هستند.

پیامبر اکرم اوقاتی را از روز به ملاقاتهایشان اختصاص داده بودند که مردم بتوانند به راحتی از صحبت های ایشان بهرمند شده و در مشکلات اعتقادی خود را با ایشان در میان بگذارند از این رو پیروان ایشان نیز که در مسلک ریاست و دارای پست و مقام هستند باید پیرو راه ایشان بوده و مردم به راحتی بتوانند به آنان دسترسی داشته باشند.

آیه 6 سوره حجرات تاکید براین نکته دارد که اگر فرد فاسقی برای شما خبری آورد ابتدا تحقیق کنید قبل از اینکه اتفاقی بیفتد که نادم و پشیمان شوید.

زمینه های فتنه دو چیز است تلاش فاسق-زودباوری مومن

درست است که در نگاه اول باید بنا را بر صدق گذاشت اما این با خوش باوری منافات دارد یعنی با وجود اینکه بنا را بر صدق می گذاریم اما با شنیدن هر خبری ابتدا باید تحقیق و بررسی کرد و در صورت صحت باور و اعتقاد پیدا کنیم در اینجا قرآن کریم انذار می دهد که آگاه باشید گاهی افراد فاسقی با نیت اختلال در جامعه اسلامی و یا به هر نیت و غرض دیگری سعی در ترویج اخبار کذب و سوءاستفاده از افکار عمومی دارند لذا بر مسلمانان واجب است که نسبت به این توطئه ها هوشیار و آگاه باشند. 

 

پنجمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

25/6/93

خداوند ایمان را برای ما زینت قرار داده است خداوند می فرمایند که مومن کسی است که از اعمال عبادی خویش لذت و بهره ببرد این لذت زینت ایمان است.چون خداوند حب ایمان را در قلبهای ما قرار داده و آن را زینت کرده است و از این رو فسق و گناه را برای ما مکدر و منفور کرده است. اما اگر از گناه لذت میبریم از فضل و رحمت الهی دور گشته ایم و رحمت واسعه او شامل حال ما نمی گردد.اما اگر حب ایمان داریم خیلی به خود مغرور نباید باشیم چون این حب از جانب خداوند است به هر کس که بخواهد می دهد و از هر کس که بخواهد باز می ستاند.پس به این حب غره نباشیم.

مباحث اطلاق و استعلا نیز در بخش تجوید تدریس گردید.

 

ششمین نشست قرآنی مرکزدین پژوهی و طب

1/7/93

اجابت دعا در لقمه حلال است اگر می خواهیم پشیمانی نداشته باشیم نباید دستمان را از قرآن و عترت کوتاه  باشد.نعمت رهبری را در جامعه باید حتما باید قدردانی شود

آیه 7 سوره حجرات تاکید دارد که ایمان زینت دلهاست آفت ایمان کفر و عصیان است.تنفر از بدیها امری است فطری.این تنفر باعث رشد انسان است. این حب خوبی ها و بیزاری از گناه از فضل و رحمت خداوند است که نصیب و عاید بندگان شده است.فضل الهی بر اساس علم و حکمت ایشان است.

بین دو برادر دینی وقتی اختلاف هست وظیفه صلح بین این دو به عهده دیگران است.مسلمان دروغ نمیگوید مگر در دو جا مصلحت است  یکی در اختلافات بین دو فرد و دیگری در جایی که احتمال ضرر به جان کسی وجود داشته باشد.مسلمانان در برابر دیگران مسئول هستند بویژه در امر صلح بین دو نفرکه دراین امر حتی تاکید شده که تعجیل در این کار صورت گیرد.

احکام کارمندی:استفاده از امکانات اداره در حد متعارف و با اجازه مدیر اشکال ندارد.استفاده از اینترنت.خودکار.فاکس.کاغذ با اجازه مدیر اداره اشکالی ندارد . 


هفتمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

22/7/93

ابتدای سخن با طرح مباحث تجویدی آغاز شد که پیرامون همزه وصل استاد توضیحاتی را ارائه دادند.

-همزه وصل در وسط کلام خوانده نمی شود و با علامت صاد کوچک بر روی حرف مشخص می گردد.

- قاعده رفع التقاء ساکنین به معنای ملاقات دو حرف ساکن با یکدیگر است که در هنگام تلفظ به حرف ساکن اول کسره داده می شود و حرف دوم بلافاصله به ساکن متصل شده و لفظ ادا می گردد. 

هنگام تلفظ حروفی همچون:

ذ- ث- ظ نوک زبان با پشت دندان های جلو برخورد می کند.

ح- ع این حروف صفت بحّه دارند به معنای گرفتگی و بسیار پرحجم ادا می شوند

ص همان سین مفخم است با صدای سوت خفیف که به نرمی و با سایش به دیواره حلق درشت و پرحجم ادا می گردد.ص استعلا و اطباق دارد.

در ادامه خانم ابوحیدری به مناسبت عید غدیر در فضایل حضرت علی و عظمت و بزرگی این عید عظیم سخنانی ارائه فرمودند.

در تفسیر آیه 9سوره حجرات گفتند که این آیه با حرف ان آغاز می گردد که به معنای انحصار است.«همانا مومنان برادر هستند.»

دلیل تاکید بر برادری مومنان:

دوستی دو برادر عمیق و پایدار است.

دوستی دو برادر براساس فطرت است.

دو برادر در برابر بیگانه از همدیگر دفاع و پشتیبانی می کنند.

اصل و ریشه دو برادر ذاتی است.

توجه به برادری توجه به گذشت و چشم پوشی است.

دوبرادر در شادی و غم یکدیگر سهیم هستند.

دو مومن به دو دست تشبیه شده اند که یکدیگر را پاک می کنند.

دو مومن شبیه اعضای یک جسم هستند.

اما یکی ازحقوقی که دو برادر نسبت به یکدیگر دارند عفو و مهربانی و بخشش نسبت به یکدیگرند یعنی با عطوفت و مهربانی از لغزش ها و خطاهای یکدیگر می گذرند همانطور که خداوند از خطاهای بندگانش می گذرد.



هشتمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

29/7/93

مبحث تجوید این هفته در خصوص تلفظ حرف (ض)است که دو نوع تلفظ دارد:

تلفظ حجاز= که در آن کناره زبان با دندان های آسیایی فک بالا تماس پیدا می کند و بسیار پرحجم ادا می شود.

تلفظ مصری = که در آن از مخرج - د - ولی مُفخّم و بدون شدت و بدون حبس صوت ادا می گردد.

در هر دو تلفظ صفت استعلا وجود دارد ولی صفت استطاله  (به معنای امتداد صوت از اول کناره زبان تا انتهای آن ) خاص ضاد حجاز است که در مواردی که ضاد ساکن باشد وجود دارد همانند تلفظ ضاد در «من الارض»

در مبحث تجوید در آیه11سوره حجرات بحث ممانعت از تمسخر است که جناب آقای قرائتی در تفسیر نور خودگناه مسخره کردن را یکی از گناهانی معرفی می کند که زیر مجموعه دارد.در ظاهر یک گناه است ولی چندین گناه را زیر مجموعه خود دارد که برخی از آنها عبارتند از:کشف عیوب افراد،اختلاف افکنی، تحقیر افراد، عیب جویی

حال ریشه های تمسخر دیگران چند چیز است:

1- گاهی ریشه این تمسخردر ثروت است.«ویل لکل همزه لمزه»

2- علم و مدرک تحصیلی گاهی انسان را از خدا دور کرده و دست به تمسخر دیگران می زند.

3- توانایی جسمی بالا باعث تمسخر کم توان تر ها می گردد.

4-گاهی پست و مقام و عناوین و القابی که داریم باعث تمسخر دیگران می گردد.

5-به بهانه تفریح و سرگرمی دیگران را مسخره می کند.

6- به تمع مال و منال زکات دهندگان را تمسخر می کنند.

7- جهل و نادانی است که عامل میگردد که از مسخره کنندگان باشیم.

8- سعی شود از اسامی که معنای مناسبی ندارند دوری شود تا مورد تمسخر دیگران قرار گرفته نشویم.

احترام بنده خدا از احترام کعبه نیز بالاتر است.ایمان با مسخره کردن سازگار نیست.

علت اینکه پس نکوهش تمسخر از زنان نام برده شده است در این آیه شریفه؛ این است که این صفت در بین بانوان بیشتر رواج دارد و بیشتر دچار این صفت هستند. البته مبتلا به بیشتر بانوان هستند اما در مورد همگان این آیه صدق می کند.

تمسخر دیگران گناه بزرگی است که حق الناس است پس توبه خاص نیز دارد زیرا با تمسخر آبروی مومن برده می شود پس برای توبه 

نهمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

6/8/93

موضوع غیبت

نکات تجویدی: (م) به (ب) برسد اخفا می گردد....همانند واژه "بعضکم بعضا"

برای تلفظ (و) لب به حالت غنچه می شود و از فضای دو لب بدون تماس با جای دیگر ادا می گردد.واو یک حرف کم حجم و نازک است و دهان حالت افقی به خود می گیرد.

از جمله گناهانی که روابط بین مومنان را برهم میزند یکی ظن و گمان بد به مومنان است و دیگری تجسس در کار دیگران و دیگری غیبت است.

ریشه های غیبت چیست؟

در قرآن هیچ گناهی همانند غیبت به درندگی بی رحمانه تشبیه نشده است.......ایحب ان یاکل لحم اخیه میتا؟

البته بعضی مفسرین عقیده دارند این خوردن گوشت برادر مومن مختص گناه غیبت نیست شاید به قرینه بر ظن و گمان بد و تجسس را نیز شامل شود.

سوء‌ظن چند نوع است:

1-سوء ظن به خدا: گمان می کنند که خداوند قادر به انجام هر کاری نیست.

2- سوء‌ظن به مردم:به دیگران گمان بد داشته باشد و در نیات آنان شک کند و با همه به دید منفی بنگرد.

3-سوء‌ظن به خود:این نوع گمان نیکو و پسندیده است انسان ابتدا باید قبل از هر کس به خود رجوع کند و ابتدا عیب خویش را بنگرد و خوب است که انسان به خود ظن بد داشته باشد و عیوب خویش را برطرف سازد. 


دهمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

27/8/93

ادامه مبحث غیبت

قبر شما را هر روز با 5 ندا صدا میزند:

1- من خانه فقر هستم با خود گنج بیاورید............گنج عبارتست از تکرار ذکر لااله الا الله

2- من خانه ترس هستم با خود انیس بیاورید..........تلاوت قرآن انیس انسان در قبر است.

3- من خانه مارها و عقرب ها هستم با خود پادزهر بیاورید.........صدقه و خیرات پادزهر مارها و عقرب هاست.

4- من خانه تاریکی ها هستم با خودتان روشنایی بیاورید.........نماز خواندن و بویژه نماز شب روشنایی قبر است.

5- من خانه ریگ ها و شن ها هستم با خود فرش بیاورید.........عمل صالح فرش قبر است.

یک ختم معتبر که آیت الله بهجت در حاشیه قرآن خودشان یادداشت کرده بودند عبارتست از:(بین الطلوعین به بیان آیت الله بهجت عبارتست از 5دقیقه قبل از اذان صبح و 5دقیقه بعد از نماز صبح) دربرآورده شدن حاجات تاثیر فراوان دارد...14مرتبه صلوات، 40مرتبه یا مولای یا صاحب الزمان ادرکنی، 14مرتبه صلوات        

      تعریف غیبت: عبارتست از در غیاب شخصی صحبت کردن که اگر فرد بشنود ناراحت شود.غیبت از گناهانکبیره    است و          چون از جمله حق الناس محسوب می شود عذاب سنگینی نیز دارد.

      در ادامه استاد به بیان اهمیت قیام امام حسین علیه السلام و ازرش والای مقام ایشان اشاره نمودند.


      یازدهمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی:

     4/9/93

      اسباب و علل غییبت

      -فرونشاندن عصبانیت: برای کاهش خشم و عصبانیت خود پشت افراد حرف می زند.

      -همراهی با دوستان: برای همراهی با جمع اقدام به غیبت می کند.

      - همانندیابی:گاهی از دیگران غیبت می کند که بگوید همانند من هم هستند.

      - پیشگیری:گاهی فردی برای جلوگیری از اینکه یب اعتبار شود از دیگری غیبت می کند و اعتبار او را کم می      کند و          بقولی پیشدستی می کند.

     - تبرئه خودش: فرد با غیبت از دیگران قصد دارد خود را تبرئه کند.

      - اظهار برتری: با غیبت از دیگران در نظر دارد ضعف خود را پنهان کند.

     - فرونشاندن حسادت: فرد نسبت به جایگاه خودش ناراضی است دیگری را خراب می کند تا حسادتش              کاسته         شود.

      - شوخی و بضله گویی: فرد برای سرگرم کردن دیگران و خندیدن جمع غیبت می کند.

     - خشم و تعجب از منکرات: از فردی که توقع نداری انجام کاری نداری برای دیگران تعریف می کنی.

     - رحم و شفقت: گاهی از روی رحم و شفقت به افراد بی بضاعت می گوید که بیچاره فقیر است و...برای            دیگران        تعریف می کند اگر فرد راضی نباشد غیبت است.

     درمان و ریشه کنی غیبت

      درمان غیبت بر دو نوع است: درمان عملی:درافتادن با دشمن درونی و مبارزه با نفس

     درمان علمی:اجمالی: فواید و زیانهای غیبت را بررسی کنید در نظر داشته باشید که مضرات غیبت بسیارند و      فرد را          بی اعتبار می کند.

      تفضیلی: طی مراحل مشارطه، مراقبه، محاسبه، محاکمه و تادیب صورت می پذیرد.


 

 

      دوازدهمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی

     12/9/93

      رسول اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی منجیات و مهلکات را بر چند دسته تقسیم می کنند:

     منجیات 1-عدالت در حالت رضا و خشم

         2-میانه روی در حالت غنا و فقر

         3-ترس از خدا در پنهان و آشکارا

     مهلکات 1- بخلی که مورد فرمانبرداری قرار گیرد

          2-هوا و هوسی که اطاعت شود.

          3-خودپسندی

      موارد جواز غیبت:

     1- در مقام مشورت و همفکری

     2-در مقامی که فردی در حال تخریب افکار دیگران است و بدعت می گذارد.

     3-در مقام شهادت شاهد

     4-برای اظهار مظلومیت در جایی که حقی در حال پایمال شدن است.

     5-کسی که متجاهر به فسق است و آشکارا مرتکب گناه می گردد.

     6-فردی که مشهور به عنوان یا لقبی است و خودش مطلع است و ناراحت هم نمی شود از این عنوان

 

      کفاره غیبت:

     فرد غیبت کننده علاوه بر توبه ای که می کند و از گناه خود عذر خواهی می کند باید حقی که از فرد ضایع کرده است را          نیز جبران نماید.

سیزدهمین نشست قرآنی مرکزدین پژوهی

25/9/93

احکام نون ساکن یا تنوین  اَ اً اٍ

1-اولین حکم نون ساکنه اظهار است.اداء نون از مخرجش

 2-دومین حکم نون غنه( کشش) است.

3-عدم مکث

4-از حرکت دادن به نون ساکنه خودداری شود.

5-حروف حلقی ء ه ع ح غ خ نون ساکنه هنگام رسیدن به این حروف اظهار می شود.

6-علامت اظهار در قرآن های عثمان طه نون ساکن دار است و تنوین ها نیز منظم هستند.

تفسیر آیات 13-14

در این آیه خداوند با مخاطبان را با"یا ایها الناس" و بطور عام مورد خطاب قرار می دهد و بیان می دارد که ما شما را در دو جنس زن و مرد آفریدیم، در قبیله ها و رنگ های مختلف، با زبان های مختلف تا بتوانید یکدیگر را بشناسید و تشخیص دهید اما بلافاصله آیه شریفه اشاره می کند که این تفاوت ها دلیل برتری و رجحان شما از یکدیگر نیست. ملاک تمایز تقواست.

برتری جویی در فطرت انسان هاست منتها خداوند بنا به مزمون این آیه شریفه به این حس سمت و سو می دهد که اگر میخواهید از دیگران برتر باشید در تقوا برتری یابید.حتی غبطه خوردن بر دیگران در زمینه تقوا نیز امری مطلوب و پسندیده است.

آیه 14 سوره مبارکه حجرات به بیان داستان ایمان آوردن اعراب بادیه نشین است که به پیامبر گفتند که ما ایمان آوردیم. اما از آنجا که خداوند از نیات آنان آگاه بود به پیامبر فرمود که به آنان بگو شما ایمان نیاوردید بلکه بگویید اسلام آوردیم.

تفاوت ایمان و اسلام

1-اسلام رنگ ظاهری است اما ایمان یک باور قلبی است.

2-تفاوت در انگیزه دارند. انگیزه فرد تظاهر کردن است اما ایمان مومن قلبی است.

3-تفاوت در عمل است اظهار اسلام بدون عمل هم ممکن است اما مومن بدون عمل معنا ندارد.

4-اسلام مسجدالحرام است و ایمان کعبه وسط مسجدالحرام است.

5-تفاوت در رتبه دارند.ایمان از اسلام بالاتر است. تقوا از ایمان بالاتر است. یقین از تقوا نیزبالاتر است.


چهاردهمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

9/10/93

خداوند 4 آیه از قرآن را با "انما" آغاز می گردد.انما به معنای حصر است.

در آیه 15 سوره مبارکه حجرات خداوند آیه را با "انما المومنون آغاز می کند و چهار مشخصه مومنان را ذکر می کند:

مشخصه نخست اینکه:ایمان به خدا و رسولش داشته باشند.

مشخصه دوم اینکه: شک و ریب هم بعد از ایمان به دلشان راه ندهند.

مشخصه سوم اینکه:اینقدر ایمانشان قوی است که مال و جانشان را در راه خدا بکار می بندند و در راه خدا جهاد می کنند.

مشخصه چهارم اینکه:راستگویان هستند و گفتارشان با اعمالشان یکی است و اعمالشان نشانگر ایمانشان است.

آیه دیگری که با انما محصور شده است آیه 10 سوره حجرات است که تفسیر آن در گذشته بیان شد.مورد سوم آیه "انما المومنون اذ ذکر الله وجلت قلوبهم" است که در سوره انفال آمده است و چهارمین آیه در سوره مبارکه نور است که بر همراهی و یاری رساندن به رهبر تاکید دارد.

ویژگی هایی که در سوره انفال برای مومنان بیان شده است یکی این است که بر ساعات نمازشان مراقبت و دقت دارند و هنگامی که آیات قرآن بر آنان  تلاوت می گردد بر خشیت و ایمانشان افزوده می شود و بر خداوند توکل دارند.

شیطان قسم خورده است که تمامی بندگان خدا را گمراه خواهد کرد از همین رو از همه جانبه فرزندان آدم را تحت سیطره خویش قرار می دهد که مشخصه آن چهار تا است:

اگر انسان نسبت به مسائل آینده خویش یعنی مرگ و قیامت حساسیت نداشته و غافل باشد به این معنی است که شیطان از پیش رو به او حمله کرده است.

اگر انسان به مال دنیا و ثروت آن دلبسته شود از پشت سر مورد حمله شیطان است

اگر در دل او شک و شبه نسبت به دین و اعمال دینی اش وجود داشته باشد از سمت راست مورد هجمه شیطان است

و اگر راغب به لذت های دنیایی و حرام است از سمت چپ مورد حمله شیطان است.

 

پانزدهمین نشست قرآنی مرکز دین پژوهی و طب

23/10/93

آیه 16سوره حجرات

گروهی که نزد حضرت رسول ادعای ایمان کردند خداوند می فرماید تظاهر پیش رسول خدا همانند تظاهر نزد خداست.

در آیه بعد اعلام می کند که آنان که به حضرت رسول می گویند ما اسلام آورده ایم خداوند می فرمایند که ای رسول به آنان بگو منت نگذارند بلکه خداوند است که بخاطر هدایت آنان بر ایشان منت دارد که نعمت هدایت را نصیب ایشان کرده است.

هدایت و پذیرش اسلام نعمت بزرگ الهی است اگر انسان مومن واقعی باشد همواره بدهکار خداوند است و باید شکرگذار خداوند باشد مقصد نهایی ایمان است نه اسلام. تکامل انسان با ایمان است نه با اسلام.

آیه آخر سوره حجرات:

خداوند غیب آسمان ها و زمین را میداندو به آنچه انجام می دهید آگاه است.

شاهدان اعمال انسان 8 گروه هستند:

1.خداوند     لاتاخذه سنه و لا نوم

2.انبیا        جزء شاهدان هستند فردای قیامت

3.ائمه       بویژه امام زمان

4.ملائکه

5.اعضا وجوارح انسان در قیامت شهادت بر اعمال ما می دهند.

6.زمینی که بر روی آن گناه صورت گرفته است.

7.زمانی که گناه در آن صورت گرفته است.

8.شهدا و صدیقین نیز شاهد اعمال انسان هستند.




                             
 
  
  

25/6/93

خداوند ایمان را برای ما زینت قرار داده است خداوند می فرمایند که مومن کسی است که از اعمال عبادی خویش لذت و بهره ببرد این لذت زینت ایمان است.چون خداوند حب ایمان را در قلبهای ما قرار داده و آن را زینت کرده است و از این رو فسق و گناه را برای ما مکدر و منفور کرده است. اما اگر از گناه لذت میبریم از فضل و رحمت الهی دور گشته ایم و رحمت واسعه او شامل حال ما نمی گردد.اما اگر حب ایمان داریم خیلی به خود مغرور نباید باشیم چون این حب از جانب خداوند است به هر کس که بخواهد می دهد و از هر کس که بخواهد باز می ستاند.پس به این حب غره نباشیم.

مباحث اطلاق و استعلا نیز در بخش تجوید تدریس گردید.

 

ششمین نشست قرآنی مرکزدین پژوهی و طب

1/7/93

اجابت دعا در لقمه حلال است اگر می خواهیم پشیمانی نداشته باشیم نباید دستمان را از قرآن و عترت کوتاه  باشد.نعمت رهبری را در جامعه باید حتما باید قدردانی شود

آیه 7 سوره حجرات تاکید دارد که ایمان زینت دلهاست آفت ایمان کفر و عصیان است.تنفر از بدیها امری است فطری.این تنفر باعث رشد انسان است. این حب خوبی ها و بیزاری از گناه از فضل و رحمت خداوند است که نصیب و عاید بندگان شده است.فضل الهی بر اساس علم و حکمت ایشان است.

بین دو برادر دینی وقتی اختلاف هست وظیفه صلح بین این دو به عهده دیگران است.مسلمان دروغ نمیگوید مگر در دو جا مصلحت است  یکی در اختلافات بین دو فرد و دیگری در جایی که احتمال ضرر به جان کسی وجود داشته باشد.مسلمانان در برابر دیگران مسئول هستند بویژه در امر صلح بین دو نفرکه دراین امر حتی تاکید شده که تعجیل در این کار صورت گیرد.

احکام کارمندی:استفاده از امکانات اداره در حد متعارف و با اجازه مدیر اشکال ندارد.استفاده از اینترنت.خودکار.فاکس.کاغذ با اجازه مدیر اداره اشکال ندارد.

ششمین نشست قرآنی مرکزدین پژوهی و طب

1/7/93

اجابت دعا در لقمه حلال است اگر می خواهیم پشیمانی نداشته باشیم نباید دستمان را از قرآن و عترت کوتاه  باشد.نعمت رهبری را در جامعه باید حتما باید قدردانی شود

آیه 7 سوره حجرات تاکید دارد که ایمان زینت دلهاست آفت ایمان کفر و عصیان است.تنفر از بدیها امری است فطری.این تنفر باعث رشد انسان است. این حب خوبی ها و بیزاری از گناه از فضل و رحمت خداوند است که نصیب و عاید بندگان شده است.فضل الهی بر اساس علم و حکمت ایشان است.

بین دو برادر دینی وقتی اختلاف هست وظیفه صلح بین این دو به عهده دیگران است.مسلمان دروغ نمیگوید مگر در دو جا مصلحت است  یکی در اختلافات بین دو فرد و دیگری در جایی که احتمال ضرر به جان کسی وجود داشته باشد.مسلمانان در برابر دیگران مسئول هستند بویژه در امر صلح بین دو نفرکه دراین امر حتی تاکید شده که تعجیل در این کار صورت گیرد.

احکام کارمندی:استفاده از امکانات اداره در حد متعارف و با اجازه مدیر اشکال ندارد.استفاده از اینترنت.خودکار.فاکس.کاغذ با اجازه مدیر اداره اشکال ندارد.